سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اخبار تکنولوژی

مشکل غیرفعال شدن کیبورد سیستم کامپیوتر

    نظر

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با مشکل غیرفعال شدن کیبورد سیستم کامپیوتر مواجه شده باشید. در این گونه موارد باید چه کار کرد؟

برخی از کیبورد ها دارای سیستمی هستند که در صورت عدم استفاده از کیبورد، برای کاهش مصرف برق چراغ های سمت راست کیبورد را خاموش می کنند ولی به محض زدن یک کلیک روی آن روشن می شوند.

برخی کیبوردهای دیگر، علاوه بر سمت راست کیبرد که در بالا گفته شد، کل کیبورد را غیر فعال می کنند. در بعضی مواقع ممکن است این سیستم حتی زمانی که در حال کار با کیبورد هستید نیز اتفاق بیفتد که کاربر را اذیت می کند.
مراحل رفع مشکل غیرفعال شدن صفحه کلید

وارد قسمت Control Panel کامپیوتر و Device manager شوید و گزینه ی Keyboard را انتخاب کنید. بر روی Standard PS / 2 Keyboard راست کلیک کنید، Update driver را انتخاب کنید و به طور خودکار نرم‌‌افزار درایور به روز شده را برای نصب جستجو کنید. از طرف دیگر، می‌توانید برای حذف درایور، روی Uninstall device کلیک کنید. پس از راه‌اندازی مجدد، درایور فوراً نصب می‌شود.

مشکل-غیرفعال-شدن-کیبورد

اگر می خواهید به دلایلی کیبورد خود را غیر فعال کنید، تا کسی به آن دسترسی نداشته باشد. می توانید از راه حل زیر استفاده کنید.
غیرفعال کردن کیبورد

کلید shift سمت راست صفحه کلید خود را به مدت 8 ثانیه نگه دارید تا یک باکس برایتان باز شود.

با زدن گزینه yes در باکس فوق می توانید کیبورد خود را غیر فعال کنید.

برای فعال کردن مجدد کیبورد باید کلید shift سمت راست را به مدت 8 ثانیه مجددا نگه دارید تا همان باکس برایتان باز شود.

با زدن گزینه yes می توانید کیبورد را فعال کنید.
با فشار دادن یک کلید روی صفحه کلید  موس غیر فعال می شود
برای لپ تاپ

در اینجا متداول ترین روش های رفع قسمت لمسی لپ تاپ را پوشش می دهد. اگر بعد از امتحان کردن راه حل موجود نمی توانید مشکل را برای صفحه لمسی لپ تاپ حل کنید ، این تاچ پد احتمالاً  کار نمی کند. در این حالت ، توصیه می کنیم برای تجزیه و تحلیل بیشتر ، لپ تاپ را به یک مغازه تعمیرات لپ تاپ معتبر ببرید.

اولین کار این است که بررسی کنید آیا رایانه و سیستم عامل نیز جواب نمی دهند. ممکن است کامپیوتر به هیچ فرمانی پاسخ نمی دهد. در این حالت ، تاچ پد نیز کار نمی کند.

برای بررسی این مشکل ، سعی کنید دکمه Windows را فشار دهید تا ببینید منوی Start باز می شود یا خیر.

برخی از لپ تاپ ها برای فعال کردن و غیرفعال کردن صفحه لمسی دارای کلید  Function+ کلید Fn هستند. اگر لپ تاپ شما از این ویژگی برخوردار است ، سعی کنید دکمه یا کلیدها را فشار دهید تا تاچ پد را چند بار روشن یا خاموش کنید تا ببینید که آیا این مشکل را برطرف می شود.

برخی از دستگاه های ورودی USB هنگام اتصال به طور خودکار پد لمسی را غیرفعال می کنند. در مرحله اول، رایانه را خاموش کنید ، تمام دستگاه های خارجی را جدا کنید ، سپس دوباره کامپیوتر را راه اندازی کنید تا مطمئن شوید که یکی از آنها تاچ پد را خاموش نکرده است. اگر این مشکل برطرف شود ، می توانید برای یافتن مشکل یا تغییر تنظیمات مورد بحث در بخش های بعدی ، دستگاه USB را دوباره وصل کنید.

ما توصیه می کنیم که یک موس USB را متصل کنید ، یا از TrackPoint (در صورت وجود) لپ تاپ استفاده کنید تا مراحل زیر را انجام دهید.

همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم ، مهم است که به تنظیمات ماوس / صفحه لمسی خود نگاهی بیندازید ، زیرا این امر ممکن است صفحه لمسی را به طور کامل غیرفعال کند. برای دسترسی به تنظیمات ماوس ، مراحل زیر را دنبال کنید.

    به کنترل پنل بروید
    روی تب Hardware and Sound  کلیک کنید
    Mouse را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید
    در پنجره Mouse Properties که باز می شود ، تنظیمات تاچ پد TouchPad خود را پیدا کنید.
    اطمینان حاصل کنید که  کادر کنار فعال کردن صفحه لمسی تیک خورده باشد.
    تنظیمات دیگر را انجام دهید ، سپس بر روی Apply کلیک کنید ، سپس OK.
    صفحه لمسی را تست کنید.

اگر در پنجره Mouse Properties یک تب لمسی مشاهده نکردید ، مراحل زیر را امتحان کنید.

    در پنجره Mouse Properties ، روی زبانه سخت افزار Hardware کلیک کنید.
    برای ورود به لیست دستگاه ها HID-compliant mouse  را ، جستجو کنید. اگر یک موس USB به لپ تاپ خود وصل کرده اید ، ممکن است دو نوشته HID-compliant mouse را مشاهده کنید. برای ورود به صفحه لمسی (the non-USB entry) ، روی دکمه Properties کلیک کنید
    در پنجره پراپرتیس HID-compliant mouse وضعیت دستگاه Device status را بررسی کنید تا بگویید که “آیا این دستگاه به درستی کار می کند” یا خیر. اگر چیز دیگری را بیان کند ، در مورد تاچ پد مشکلی وجود دارد.
    اگر دستگاه تاچ پد به درستی کار نمی کند ، می توانید درایورها را به روز کنید. بر روی دکمه Change settings کلیک کنید ، روی زبانه Driver کلیک کنید ، سپس بر روی دکمه Update Driver کلیک کنید. روی گزینه Search Automatic کلیک کنید تا ویندوز بتواند درایور به روز شده را در رایانه و اینترنت جستجو کند.

اگر non-USB HID-compliant mouse device در تب سخت افزار را مشاهده نمی کنید ، ممکن است این لمس در BIOS غیرفعال شده باشد (بخش ستاپ BIOS را مشاهده کنید). اگر تاچ پد در BIOS غیرفعال نشده باشد ، ممکن است سیستم عامل ویندوز به دلیل نقص فنی قادر به تشخیص آن نباشد

اگر تاچ پد هنوز کار نمی کند ، Windows Device Manager  می تواند اطلاعات مفصلی درباره مشکلات سخت افزاری به شما بگوید و به شما در به روزرسانی درایورها کمک کند. به عنوان مثال ، اگر یک وسیله دارای علامت تعجب زرد یا X قرمز در کنار آن باشد ، این نشان دهنده مشکلات سخت افزاری یا نرم افزاری است. برای قرار دادن صفحه لمسی در Device Manager ، مراحل زیر را دنبال کنید.

    دکمه ویندوز را فشار داده و Device Manager را تایپ کنید ، سپس Enter را فشار دهید.
    در Pc ، روی Mice and other pointing devices کلیک کنید.
    صفحه لمسی خود را پیدا کرده و کلیک راست کرده و گزینه Update Driver Software را انتخاب کنید
    Search automatically for updated driver software  را کلیک کنید و  مراحل را را تکرار کنید.

با کلیک راست بر روی نماد touchpad بسته به وضعیت دستگاه ، گزینه را فعال یا غیرفعال کنید. اگر غیرفعال است ، صفحه لمسی را دوباره فعال کرده و آزمایش کنید. اگر قبلاً فعال شده است ، آن را به غیرفعال تغییر دهید ، سپس آن را دوباره فعال کنید.

یکی دیگر از دلایل غیرفعال شدن صفحه لمسی ، فایل های خراب سیستم عامل  است.این امر باعث عدم کارکرد تاچ پد می شود.
در کامپیوتر

    کلید Windows + X را فشار دهید ، کنترل پنل را انتخاب کنید.
    روی ماوس کلیک کنید و روی تنظیمات Settings کلیک کنید، سپس بر روی “Mouse” با نماد ماوس
    روی گزینه Device Options کلیک کرده و روی تنظیمات Settings کلیک کنید.
    دسته “Pointing” را افزایش دهید.
    روی PalmCheck ، سپس نماد چرخ دنده کوچک در کنار آن gear کلیک کنید.
    نوار لغزنده را روی حداقل یا خاموش بگذارید.

نحوه ورود به دسکتاپ ویندوز بدون صفحه کلید

خوشبختانه، مایکروسافت روشی برای دسترسی به داده های کاپپیوتر را فقط با استفاده از ماوس یا صفحه لمسی در نظر گرفته است. رایانه را روشن کنید. در صورتی که مشکل سخت‌افزاری وجود نداشته باشد، باید طبق معمول صفحه ورود را مشاهده کنید. پس از بالا آمدن صفحه، در گوشه آن، نماد زیر را مشاهده خواهید کرد.

نماد-صفحه-رمز-ویندوزها

در ویندوز 7 و 8، این دکمه در گوشه سمت چپ پایین قرار دارد.  در ویندوز 10 در گوشه سمت راست پایین قرار دارد.

پس از کلیک بر روی دکمه Ease of Access Center ، روی “On-Screen Keyboard” یا ” Type Without Keyboard” کلیک کنید. صفحه کلید مجازی مانند تبلت یا گوشی موبایل هوشمند ظاهر می‌شود. بنابراین می‌توانید روی کلیدها با ماوس کلیک کنید.

اکنون تنها کاری که باید انجام دهید این است که در قسمت ورود به سیستم کلیک کنید، سپس رمز عبور خود را وارد کنید. به کلیدهای خاکستری دقت کنید. این کلیدهای با فشاردادن همزمان دکمه shift و کلید مربوطه عمل می‌کنند. پس از وارد کردن رمز، فقط روی “Enter” یا دکمه ورود کلیک کنید و به راحتی وارد ویندوز شوید.

امیدوارم هنگامی که در ویندوز هستید، بتوانید هرگونه اشتباه در صفحه کلید خود را اصلاح کنید. اگر صفحه کلید شما مدل بلوتوث باشد، ممکن است درایورها نیاز به نصب مجدد داشته باشند. اگر صفحه ورود رمز از دسترس خارج شد، کافی است دکمه “Tab” را فشار دهید تا دوباره به آن دسترسی پیدا کنید.

در صورتی که نیاز به خرید کیبورد دارید، قیمت کیبورد بیسیم بیاند را مشاهده کنید.